oxoweb487942
Zijn je eetbuien een serieus probleem?


[Dit blog schreef ik als cadeau voor een opdrachtgever]
 

Zijn je eetbuien een serieus probleem?


Je propt het laatste amandelspeculaasje in je mond, en gooit de verpakking in de prullenbak. De cola drink je direct uit de fles. Met grote slokken.

Wacht, er liggen nog paprikachips bovenin het keukenkastje. Met de chips en een chagrijnig gezicht kruip je op de bank. De bovenste knoop van je nieuwe broek moet los.

Je eet te veel.

De zin om te snoepen overvalt je iedere keer. Je kan niet stoppen.


Heb je een serieus probleem?


Je hebt problematische eetbuien als je merkt dat jíj niet meer de baas bent, maar het eten. En dat gebeurt niet één keer, want dat kent iedereen, maar het gebeurt regelmatig.

De gedachten aan eten en afvallen nemen je in beslag. Je gewicht jojoot, of je wordt steeds zwaarder.

Goed nieuws: je kan ervanaf komen met de methode die ik heb ontwikkeld.

En je wíl er ook vanaf komen, want de problematische eetbuien die je hebt zijn de eerste fase van een eetbuistoornis.


Je droomt over een leven zonder eetbuien


Je wil niet meer tobben over je gewicht. Je wil niet meer bang zijn voor wéér een eetbui. Je wil geen smoezen meer verzinnen over waarom je zo weinig opschept bij het avondeten.

Gewoon normaal eten zoals iedereen, dat is je grootste wens.


Wat heb je al geprobeerd?


Je maakte afspraken met jezelf: ik snoep nu echt niet meer en ik ga twee keer per week naar de sportschool.

En als dat niet lukt ben je strenger: je mag nog maar duizend calorieën per dag binnenkrijgen.

Wat jij niet weet is dat je eetbuien juist triggert als je te weinig eet.

Dus ga je nóg een stapje verder en begin je aan een sapkuur om het definitief aan te pakken.

Je valt twee kilo af. Maar dan overvallen de eetbuien je weer.


Moet je misschien in therapie?


Is het iets uit je jeugd? Heb je een gebrek aan discipline? Heb je te veel stress?

Er zijn veel therapieën die zeggen eetbuien aan te pakken. Ze analyseren je emoties en gedrag. Je gaat bijvoorbeeld terug naar je kindertijd en je onderzoekt waarom je onzeker bent.

Mijn ervaring is dat je jezelf daardoor wel beter gaat begrijpen, maar dat je er niet blijvend mee van je eetbuien afkomt.

Maar wees gerust:


Graven in je emoties is niet nodig. Je kunt beter niets doen


Dat je af en toe zoveel eet komt door een signaal uit je primaire brein. Dat signaal is zo sterk dat het je niet lukt er weerstand tegen te bieden. Het is eetdrang.

Je kán daar blijvend vanaf komen. Ik heb een methode ontwikkeld waarmee je leert hoe je dat doet. Eén stap in de methode is niets doen. Bovendien leer je begrijpen hoe je brein werkt als het gaat over eetdrang.

Bij mij heeft het gewerkt: ik heb vrede gesloten met eten. Ik heb nu een heel ander leven. En dat gun ik jou ook.

Op mijn Facebook-pagina lees je meer over de methode van BINGE OVER.

 


Dit blog schreef ik als cadeau voor BINGE OVER/ Laurence Blairon tijdens mijn Blogpro cursus/ De Blogacademie/ Kitty Kilian.